English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

جایگاه خوشنویسی در اسلام و ایران اسلامی

جایگاه خوشنویسی در اسلام و ایران اسلامی

شمس توس البرز- هنر خوشنویسی و فرهنگ اسلامی آن قدر در هم تنیده شده که نمی توان این دومقوله را از هم جدا دانست. در حقیقت هنر خوشنویسی ما با فرهنگ اسلامی ما یکی است.

 از زمان ورود دین اسلام به ایران، هنر خوشنویسی به صورت تام وتمام در اختیار این فرهنگ بوده است. زمانی که قرار بود قرآن به عنوان کتاب آسمانی کتابت شود هنرمندان خوشنویس ایرانی این توفیق را داشتند که هنرشان را در اختیارآن بگذارند.

خوشنویسان ایرانی فقط به کتابت قرآن اکتفا نکردند و تا جایی که توانستند زیبایی را ضمیمه این امر قدسی کردند تا آیات قرآن را به بهترین شکل ممکن کتابت کنند. از آن زمان تا کنون احادیث و روایات دستمایه آثار خوشنویسان ایرانی است.

معماری اسلامی تاثیر بسیار زیادی را از خود بر جای گذاشته و نقش بسیار مهمی را در معماری دنیا ایفا کرده است و به همین دلیل در حال حاضر مورد توجه همه دنیا است اما این توجه در مورد معماری غرب وجود ندارد و متخصصان، آن قدر که برای معماری اسلامی ارزش قائل هستند برای معماری غرب ارزش قائل نیستند.

 

 

 
قران صفوی

 توضیح عکس : قرآن دست نویس نفیس ،اموال شخصی ،متعلق به دوره اواخر صفویه ،عکاس : پوپک خواجه امیری

هر آنچه که متصل به کلام حق باشد جاویدان می‌شود و به نوعی ماندگاری آن تضمین خواهد شد. خوشنویسی هنری است که ماندگاری آن تضمین شده، چون از ابتدا، خوشنویسی در جغرافیای جهان اسلام همیشه با کلام خدا همراه بوده است.

در تاریخچه خوشنویسی چند نقطه اوج وجود دارد. یکی از این نقاط، مربوط به قرن سوم هجری می‌شود. آنجایی که استادجمال الدین ابوالدر یاقوت مستعصمی بغدادی، ملقب به قبلةالکتاب، خطاط شهیر به عنوان یکی از کاتبان بزرگ ۳۶۶ قرآن را کتابت کرده است. این فرد روزی دو جزء کتابت قرآن انجام می‌داده و ماهی دو قرآن می‌نوشته است. وی همیشه در انتهای قرآنی که کتابت می‌کرد، ذکر می‌کرده که چند قرآن را نگاشته است. در ادامه در همان عصر ابن مقفع، وزیر خلفای عباسی شش خط را ابداع کرده است.

واضح و خوانا بودن که در خط نسخ وجود دارد، باعث شده این خط به رایج‌ترین خط در کتابت قرآن تبدیل شود. مطلب دیگر این‌که در اعراب‌گذاری خط نسخ بهترین پتانسیل را دارد، زیرا اعراب به هیچ وجه با حروف دیگر درآمیخته نمی‌شود، اما ممکن است این سوال پیش آید که نسخ ایرانی چه تفاوتی با نسخ عربی دارد؟ در نسخ ایرانی تا حدی کشیدگی و بزرگی حروف کاهش پیدا می‌کند، اتفاقی که باعث شد کتابت قرآن با این خط فضای کمتری بگیرد.

 مشخص است که به خوشنویسی پس از انقلاب بیشتر بها داده شده است. این دقت نظر در حوزه کارهای قرآنی نمود عینی‌تر داشته است .

  

 

 

فریبا کلاهی

خبرنگار زیر پرتال شمس توس البرز
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۲۳:۲۸

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.