English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بیش از تبلیغ به بازتولید هویت و فرهنگ رضوی نیاز داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بیش از تبلیغ به بازتولید هویت و فرهنگ رضوی نیاز داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امروز بیش از تبلیغ به بازتولید هویت و فرهنگ رضوی نیاز داریم البته این کار سختی است که استفاده از زبان‌های جدید انتقال فرهنگ لازمه آن است.

سیدرضا صالحی امیری در نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که امروز (اول مرداد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: اگر در تمام حوزه‌ها اجماع شورای  هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت وجود داشته باشد، کشورمان گلستان می‌شود البته بدیهی است که عشق به امام رضا (ع) درونی است و ارتباطی با فعالیت‌های اداری ندارد.

 

وی افزود: در عرصه فعالیت‌هایی چون بزرگداشت دهه کرامت، باید از سطح «نظام تبلیغی» به سطح «نظام معرفتی» عبور کنیم و تعمیق معرفت دینی و رضوی را مدنظر قرار دهیم و سپس از سطح معرفتی به سطح اجرایی هجرت کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: غفلت از حوزه فرهنگ، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور شده است و گستردگی این آسیب‌ها به اندازه‌ای است که توجه ویژه مقام معظم رهبری به این عرصه را نیز برانگیخته است.

 

صالحی امیری با بیان اینکه اصلاح وضعیت فرهنگی صرفا با سخنرانی و تبلیغ ممکن نمی‌شود، اضافه کرد: فعالیت‌های دینی و فرهنگی مهم‌ترین پادزهر آسیب‌های اجتماعی هستند و موضوع نشاط اجتماعی از کانون‌های فعالیت‌های دینی و فرهنگی است.

 

نشاط، الزاما شادی نیست

وی گفت: نشاط، الزاما شادی نیست؛ ممکن است فردی در یک برنامه پرنشاط شرکت کند اما روحش درگیر ده‌ها گرفتاری دیگر باشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: امروز نیازمند بازتولید هویت‌های ملی و دینی در کشور هستیم و سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان امسال درباره این موضوع نشان داد که امروز بیش از هر زمانی نیازمند بازتعریف هویت هستیم.

 

صالحی امیری خاطرنشان کرد: اینکه تاکید داریم ظرفیت فرهنگی خود را متوجه فرهنگ رضوی و امام رضا (ع) کنیم به این دلیل است که هرچه به این نور درخشان نزدیک‌تر شویم از تاریکی و گمراهی دور خواهیم شد و همچنین هر قدر معرفت ما در این زمینه افزایش یابد از تاریکی و ظلمت به سوی نور حرکت خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت عرصه هویتی هستیم البته این سخن به معنای نفی عرصه تبلیغ نیست، گفت: اسلام، قرآن، اهل بیت (ع)، تشیع و عدالت  جزو هویت افراد در جامعه ایران اهستند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: امروزه زبان انتقال فرهنگ بسیار مهم است و در این عرصه باید از زبان‌های هنر، بازی، موسیقی و شعر استفاده کرد، برای نمونه میزان استفاده از بازی‌ها هر روز افزایش می‌یابد به همین دلیل ما حامی تولید بازی‌های متناسب با فرهنگ دینی و ملی خود هستیم و بازی‌هایی درباره دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم نیز تولید کرده‌ایم و اگر بتوانیم مباحثی از فرهنگ رضوی را در قالب بازی ارایه کنیم، آن‌گاه کودکان بیش از گذشته جذب این فرهنگ می‌شوند.

 

امروز بیش از تبلیغ به بازتولید هویت و فرهنگ رضوی نیاز داریم

صالحی امیری خاطرنشان کرد: امروز بیش از تبلیغ به بازتولید هویت و فرهنگ رضوی نیاز داریم البته این کار سختی است که استفاده از زبان‌های جدید انتقال فرهنگ لازمه آن است، برای مثال در ترکیه برای آموزش نماز به جای بردن کودکان به مسجد از یک عروسک نمازخوان استفاده کرده‌اند و ما نیز باید با استفاده از اشکال گوناگون اینچنینی، فرهنگ دینی خود را به کودکان‌مان آموزش دهیم.

 

وی اظهار کرد: همه چالش‌های ما از مدرسه آغاز می‌شود و آموزش و پرورش مهد فرهنگ است، اگر مدرسه در انتقال و آموزش فرهنگ موثر نباشد آن‌گاه گروه همسالان و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه جایگزین آن می‌شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ظرفیت بزرگ و بی‌نظیر 80 هزار مسجد، 8 هزار بقعه متبرکه، 40 هزار پایگاه بسیج، 92 هزار هیئت مذهبی و بیش از یک میلیون معلم باید در عرصه انتقال فرهنگ مورد استفاده قرار گیرند هرچند ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مانند جزایر مستقل هستیم و با هم ارتباط مستمری نداریم، اما برای نمونه اگر از تمام ظرفیت 34 دستگاه عضو شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استفاده شود آن‌گاه در این زمینه شاهد تحولات موثر و مفید در کشور خواهیم بود.

 

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل خانه‌های فرهنگ رضوی در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای کشور را برای آینده فرهنگی کشور مفید دانست و گفت: تشکیل این خانه‌های فرهنگی می‌تواند طی سه سال انجام شود و شاهد شکل‌گیری یک جریان سامان‌یافته ستادی در کشور باشیم که این خانه‌های فرهنگ رضوی را تغذیه می‌کنند، همچنین بازخورد این فعالیت‌ها طی 10 سال در کشور ملموس خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری خانه‌های فرهنگ رضوی در سطح استانی، شهرستانی و شهری می‌تواند معادل شورای فرهنگ عمومی باشد و دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت می‌توانند از این ظرفیت در طول سال و به ویژه در دهه کرامت استفاده کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: تمام ظرفیت 50 دستگاه وزارت ارشاد در خدمت تشکیل و گسترش خانه‌های فرهنگ رضوی است و کار عمده این نهاد باید توسعه فرهنگ دین و اهل بیت (ع) باشد.

 

صالحی امیری تاکید کرد: برای شکل‌گیری و توسعه خانه‌های فرهنگ رضوی نباید صرفا به دولت بسنده کرد بلکه باید از وجود خیرین، نیکوکاران و آحاد مردم استفاده کرد.

 

مبنای فعالیت در خانه‌های فرهنگ رضوی، اجماع باشد

وی ادامه داد: مبنای فعالیت در خانه‌های فرهنگ رضوی، باید بر اجماع باشد و از کار دستوری دوری شود، همچنین همه دستگاه‌ها برای فراگیری یا گسترش آن تلاش کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به وجود پدیده‌هایی مانند فقر، طلاق و بیکاری در کشور، خاطرنشان کرد: باید در کنار کانون‌های فرهنگ رضوی از ظرفیت خیرین برای استخدام مشاوران در این حوزه‌ها استفاده کرد به طوری که برای مثال افراد متخصص در زمینه طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی به دیگر افراد در این زمینه مشاوره بدهند.

 

صالحی امیری افزود: شکل‌گیری گروه خیرین برای رفع مشکلات اقتصاد مردمی، سطح سوم فعالیت‌های مرتبط با کانون‌های فرهنگ رضوی است و قطعا امام رضا (ع) نیز به این تشکیلات توجه خواهند داشت زیرا آن حضرت، خیر کثیر هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نیت‌مان خالص باشد قطعا امام رضا (ع) به ما کمک می‌کنند و جریان فرهنگ رضوی در کشور شکل می‌گیرد.

۴ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۴۲

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.